Do Wolsztyna przyjeżdżają miłośnicy starych parowozów z całej Europy. Co ich tak przyciąga?
Magnesem jest ostatnia czynna parowozownia. Wolsztyńskie parowozy wciąż codziennie ciągną
rozkładowe pociągi do Poznania i z powrotem. Tylko tutaj możemy jeszcze zobaczyć, jak
obsługuje się parowozy przed wyjazdem na trasę. Możemy podejść do samego parowozu, podejrzeć jak
uzupełniana jest woda i ładowany do tendra węgiel
(fot.)
(fot.)
(fot.).
Zobaczymy też proces obracania parowozu na obrotnicy
(fot.)
(fot.).
A widok parowozu pod parą - bezcenny :-)
(fot.)
Na koniec parowóz pożegna się z widzami gwiżdżąc całą mocą i odjedzie na stację w Wolsztynie,
by znów poprowadzić kolejny pociąg...
Historia wolsztyńskiej parowozowni zaczyna się w roku 1907, kiedy oddano do użytku czterostanowiskową
halę, a także wieżę wodną,
kanał oczystkowy oraz zasiek węglowy
(magazyn węgla). W 1912 roku zbudowano natomiast
obsługiwaną ręcznie obrotnicę o średnicy 16 m. Parowozownia obsługiwała linie do Zbąszynia, Nowej Soli,
Sulechowa, Grodziska Wielkopolskiego i Leszna (do dziś czynne są trzy linie: do Poznania, Leszna i Zbąszynka).
Stacjonowały tu 2 parowozy serii T3 (Tkh1), a później także serii T93 (TKi3).
Od roku 1909 w parowozowni funkcjonuje powiększona hala postojowa 8-stanowiskowa.
Podczas II wojny światowej Niemcy rozbudowali parowozownię - zamontowano agregat prądotwórczy,
większe dźwigi z napędem elektrycznym oraz kompresor powietrzny, zbudowano warsztat ślusarski.
Zwiększył się stan parowozów do około 30 sztuk. Parowozownia szczęśliwie przetrwała wojnę i wkrótce została
ponownie uruchomiona. W roku 1951 na terenie zakładu oddano do użytku budynek noclegowni.
W 1976 roku parowozownię przemianowano na parowozownię I klasy. Do użytku trafiły wówczas parowozy serii
0l49, które aż do dziś stanowią podstawowy środek trakcyjny. Od roku 1981 do rozładunku wagonów z węglem
zaczęto używać dźwigu EDK 80 produkcji NRD. W tym samym roku wykonano kapitalny remont hali oraz
wykonano nowe ujęcie wody z jeziora Berzyńskiego. Okres największej świetności wolsztyńskiej parowozowni
przypadał na lata 70-te i 80-te XX wieku. W parowozowni stacjonowało wówczas 35 parowozów, z czego ponad 20
było codziennie pod parą...
W roku 1982 lokomotywownia Wolsztyn została podporządkowana jednostce w Lesznie. W 2003 roku
Parowozownię Wolsztyn oraz skanseny w Chabówce i Kościerzynie wraz z zabytkowym taborem przejęła spółka
PKP Cargo SA. I mimo upływu lat wolsztyńskie parowozy wciąż dzień w dzień wyruszają na kolejowe szlaki...
Obecnie w parowozowni Wolsztyn możemy zobaczyć:
Parowozy czynne
Pm26-2 zwany "Piękną Heleną"
- wybudowany w roku 1937 w fabryce w Chrzanowie. Prędkość konstrukcyjna parowozu wynosiła 140 km/h. Na PKP służył do 1970 roku. W 2003 roku
na trasie z Poznania do Leszna parowóz ten osiągnął prędkość 130 km/h :-)
(fot.)
(fot.)
parowozy serii Ol49
o numerach 7 (rok produkcji 1951), 23 (rok prod. 1952), 59 (rok prod. 1953), 69 (rok prod. 1954), 111 (rok prod. 1954)- produkcji polskiej z
lat 1951-1954, osiągające prędkość do 100 km/h. Parowozy tej serii obsługiwały niezelektryfikowane linie kolejowe w Polsce aż do początku
lat 90-tych XX wieku.
(fot.)
(fot.)
(fot.)
Ok1-359 -
zbudowany w zakładach Schwartzkopff w Berlinie w 1917 roku, jest najstarszym czynnym parowozem na PKP. Na PKP służył w latach 1945-2001. Parowóz
ten występował w kilku filmach, m.in. w "Pianiście" Romana Polańskiego i w serialu "Pogranicze w ogniu"
(fot.)
Ok22-31 -
pierwszy polski parowóz osobowy wybudowany w roku 1929 w Fabryce Lokomotyw Chrzanowie
(fot.)
parowozy serii Pt47
o numerach 65 i 112 - parowozy pospieszne wyprodukowane w roku 1949 w Chrzanowie i Poznaniu. Parowozy tej
serii mogły osiągać prędkość 110 km/h i były przeznaczone do obsługi ciężkich pociągów pośpiesznych na liniach głównych
Tr5-65 - parowóz
towarowy produkcji niemieckiej zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel, który jest jedynym czynnym parowozem tej serii w Europie. Na PKP
pracował do 1972 roku. W roku 1994 zakłady ZNTK w Pile wyremontowały parowóz, który został przekazany do skansenu w Jaworzynie
Śląskiej. Od 2002 roku stacjonuje w Wolsztynie. Parowóz Tr5-65 mógł osiągnąć prędkość 70 km/h
Ty3-2 - zbudowany w fabryce Schichau w Elblągu w 1944 roku
Ponadto w parowozowni lub na stacji w Wolsztynie znajdują się parowozy nieczynne. Są to m.in.: parowozy
serii Ol49 o numerach 60, 85, 99; Pt47-106
(fot.);
Ok1-322
(fot.)
(fot.);
z serii TKt48 o numerach 143 i 147
(fot.)
(fot.);
Ty1-76
(fot.);
z serii Ty2 o numerach 406 i 1298; z serii Ty43 o numerach 92 i 123
(fot.)
(fot.);
Ty42-148; Ty45-379; Ty5-10 oraz parowozy z serii Ty51 o numerach 183 i 223.
Wagony
wagony osobowe z serii Ci o
numerach 024 450, 025 794, 026 711. Są to wagony z otwartymi pomostami z obu stron, produkcji niemieckiej
z lat 1928 i 1929
(fot.)
wagony osobowe typu "boczniak" z serii
C i Cy o numerach 025 238,
026 221 i 028 160. Wagony te w dwudziestoleciu międzywojennym i do lat 60-tych XX wieku były podstawowym
rodzajem wagonów osobowych w ruchu lokalnym na PKP. Przydomek "boczniak" zawdzięczają dużej ilości drzwi wejściowych
umiejscowionych z boku wagonu. Wagony znajdujące się w Wolsztynie zbudowano w latach 1909, 1922 i
1924
(fot.)
(fot.)
wagon z serii Brx
o numerze 020 466 produkcji niemieckiejz roku 1938
wagon z serii Bci
produkcji niemieckiej o numerze 09 005 z roku 1930
wagon z serii Bi
produkcji niemieckiej o numerze 026 469 z roku 1929
wagon ogrzewczy z serii Oy
produkcji niemieckiej o numerze 050 060 z roku 1915
Tabor specjalny
pług odśnieżny,
zbudowany z tendra pruskiego parowozu typu P2. Pług pochodzi z roku 1883, jest więc najstarszym pojazdem
znajdującym się w parowozowni Wolsztyn
(fot.)
parowóz bezpaleniskowy serii
Tkb-b4
wyprodukowany w firmie Borsig z Berlina w roku 1912. Parowozy tej serii służyły do obsługi bocznic
wózek transportowy typu WM-5
używany do przewozu materiałów i sprzętu, a także pracowników na miejsce robót. Ładowność wózka wynosiła 5 ton
(fot.)
Zaplecze techniczne
hala 8-stanowiskowa
z roku 1907, początkowo posiadała tylko 4 stanowiska, pozostałe dobudowano w roku 1909
(fot.)
(fot.)
obrotnica
zbudowana w roku 1908, początkowo z napędem ręcznym, obecnie jako napęd służy silnik elektryczny. Po
dwukrotnym wydłużaniu obrotnica ma obecnie 20,5 m długości. Tory dojazdowe z obrotnicy do hali postojowej
pochodzą z lat 1881-1908
(fot.)
(fot.)
(fot.)
stacja wodna
zbudowana w roku 1907 służy do zaopatrywania parowozów w wodę. W jej skład wchodzi ujęcie wody lub studnia, wieża ciśnień,
żurawie wodne
(fot.).
Obecnie źródłem wody w Wolsztynie jest pobliskie jezioro. Wysokość wieży wynosi 16,3 m, a pojemność
zbiornika stalowego 100 m3
Na terenie parowozowni znajduje się również małe
muzeum. Gromadzi eksponaty m.in. służby ruchowo-handlowej
(wyposażenie kas biletowych), służby trakcji (elementy wyposażenia parowozów, dokumenty, stemple biur),
urządzenia łączności, urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego. W muzeum możemy również obejrzeć makietę fragmentu
stacji Wolsztyn wraz z parowozownią o długości 2,7 m wykonaną w skali 1:87. Makieta przedstawia plan stacji z roku 1920.
Na makiecie poruszają się 3 parowozy oraz wagony towarowe i osobowe z lat międzywojennych.
Co roku, na przełomie kwietnia i maja, na terenie parowozowni odbywa się wielka Parada Parowozów,
w której oprócz wolsztyńskich, uczestniczą również parowozy z innych krajów.
Wstęp na teren parowozowni jest płatny, po wejściu możemy poruszać się po terenie całego zakładu praktycznie
przez całą dobę. Istnieje również możliwość noclegu na terenie parowozowni w byłej noclegowni maszynistów.
10.2012
Na podstawie strony internetowej
Parowozownia Wolsztyn
oraz przewodnika Koleje, Carta Blanca 2008 i książki Dariusza Jędrzejewskiego Stare parowozy w Polsce, Sport i Turystyka - MUZA SA 2013
Aktualizacja 20.08.2014
Ok1-322
Ol49-69
Hala postojowa
Ty1-76
Pług odśnieżny
Ol49-59
Ol49-59 i Ty1-76
Ty51-183
TKt48-143
Ty43-92
Wszystkie zdjęcia wykonane aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ38