Strona główna Galeria 1 Galeria 2 Szlakiem starych parowozów Chabówka Wenecja Jaworzyna Śl. Wolsztyn Gryfice Rudy Rogów |
(fot.)
Dokładna data powstania parowozowni w Kościerzynie nie jest znana, więc jako początek
działalności przyjmuje się moment dotarcia do miasta pierwszej linii kolejowej, czyli
rok 1885, kiedy otwarto linię Skarszewy-Kościerzyna.
Początkowo była to parowozownia wachlarzowa z ręczną obrotnicą. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, wraz z budową magistrali węglowej Herby Nowe-Gdynia, wyburzono starą halę, a na jej miejsce wybudowano nowy obiekt, parowozownię przelotową z obrotnicą elektryczną. Parowozownia obsługiwała wówczas ruch na trasie Bydgoszcz-Gdynia. W roku 1938, po wybudowaniu parowozowni w Kapuściskach Tranzytowych (dzisiejsza Bydgoszcz Wschód), Kościerzyna straciła na znaczeniu i obsługiwała tylko ruch lokalny. Po zniszczeniach wojennych parowozownię odbudowano i od roku 1948 była tzw. parowozownią pomocniczą, w której wykonywano przeglądy okresowe, naprawy i prace warsztatowe. W latach 1984-1991 była lokomotywownią II klasy, między rokiem 1977 a 1983 podlegała pod Zajączkowo Tczewskie, a w roku 1991 przekształcono ją w Zamiejscowy Oddział Eksploatacyjny Lokomotywowni w Gdyni. Wkrótce potem w Kościerzynie utworzono podlegający pod Zakład Taboru w Gdyni skansen parowozów. Obecnie funkcjonuje jako Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, oddział Muzeum Ziemi Kościerskiej. Parowozownia gromadzi i przedstawia tabor oraz kolejowe pamiątki z obszaru Pomorza, które udostępniane są w czterostanowiskowej, prostokątnej hali przelotowej oraz na torach wokół lokomotywowni. Do najciekawszych eksponatów należą:
Ponadto możemy zobaczyć parowozy: TKp100-04
(fot.),
Ty2-105
(fot.),
Oi2-29
(fot.),
Ty2-1401, Ty42-126
(fot.),
Ty42-105
(fot.),
Ty45-139
(fot.),
Pt47-100, Tkt48-99
(fot.),
Ol49-071
(fot.),
TKp100-04
(fot.),
TKh100-45 (rok produkcji 1938 w zakładach Kruppa)
(fot.),
TKh-3140
(fot.),
TKb-2845 (rok produkcji 1924 w zakładach Linke-Hoffmann we Wrocławiu)
(fot.)
Skansen znajduje się w Kościerzynie przy ulicy Towarowej 7 nieopodal dworca kolejowego.
Bilet wstępu do skansenu uprawnia także do wejścia do Muzeum Ziemi Kościerskiej.
--------------------------
Po wizycie w skansenie w Kościerzynie warto pojechać do oddalonego o kilkanaście kilometrów Szymbarka do Centrum Edukacji i Promocji Regionu (CEPR). Możemy tam obejrzeć m.in. słynny dom "do góry nogami", Dom Sybiraka, rekonstrukcję sowieckiego łagru, najdłuższą deskę świata wpisaną do Księgi Rekordów Guinessa czy bunkier Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski". A z Szymbarka już tylko krok na Wieżycę (329 m npm), czyli najwyższe wzniesienie na Pomorzu. Na wierzchołku Wieżycy znajduje się 30-metrowa wieża widokowa im. Jana Pawła II. Widok z wieży jest naprawdę wart zobaczenia. Album ze zdjęciami z Szymbarku można obejrzeć tu. A może by tak jeszcze pojechać nad jezioro Wdzydze? Położone około 17 km na południe od Kościerzyny, z racji swojej wielkości (ponad 16 km2) nazywane bywa "Kaszubskim Morzem". A nad brzegiem jeziora, w miejscowości Wdzydze Kiszewskie, leży Kaszubski Park Etnograficzny. To najstarszy skansen w Polsce, założony już w roku 1906 przez Teodorę i Izydora Gulgowskich. Obecnie skansen zajmuje powierzchnię 22 ha i prezentuje ponad 40 obiektów architektury ludowej z terenu Kaszub. Moją stronę z opisem skansenu możecie zobaczyć tutaj. 06.2010 Na podstawie strony internetowej Skansen Parowozownia Kościerzyna oraz przewodnika Koleje, Carta Blanca 2008 i książki Dariusza Jędrzejewskiego Stare parowozy w Polsce, Sport i Turystyka - MUZA SA 2013 Aktualizacja 04.08.2024 |
TKp100-04 TKh100-45, TKh3140, TKp100-04 Wąskotorowy skład osobowo-towarowy Ręczna pompa straży pożarnej TKh100-45 Ls40-5438 Tw1-90 TKb-2845 Wszystkie zdjęcia wykonane aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ38 i Panasonic Lumix DMC-FZ300
|