Strona główna       Galeria 1      Galeria 2      Galeria 3      Galeria 4      Szlakiem starych parowozów      Chabówka      Wenecja      Jaworzyna Śl.      Kościerzyna      Wolsztyn      Gryfice      Rudy      Rogów      Sochaczew      Środa Wlkp.      Żnin      Iłża - Marcule     




Wyrzyska Kolejka Powiatowa z siedzibą w Białośliwiu to jedna z tych wąskotorówek, które szczęśliwie ocalały dzięki pasji i zaangażowaniu wielu osób nie mogących się pogodzić z bezpowrotnym zniszczeniem infrastruktury kolejki. Dziś kolejka jest własnością Powiatu Pilskiego, a zarządzające infrakstrukturą Towarzystwo Wyrzyska Kolejka Powiatowa uruchamia w sezonie letnim turystyczne pociągi i dba o dalszy rozwój kolejki.
Prawdziwą ozdobą kolejki jest przepiękny parowóz parowóz LOWA 26004, prod. VEB Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg z 1951 roku, a co roku odbywa się w Białośliwiu Zlot Miłośników Kolejek Wąskotorowych.





Białośliwie Wyrzyska Kolejka Powiatowa


Kolejkę zaczęto budować w 1893 roku dzięki inicjatywie lokalnych właścicieli ziemskich, którzy założyli spółkę o nazwie Wyrzyskie Kolejki Powiatowe. Głównym celem kolejki miała być obsługa cukrowni w Nakle i Nieżychowie oraz okolicznych majątków ziemskich. Początkowo składała się z dwóch tras: Białośliwie - Nieżychowo - Łobżenica - Witosław oraz Dębowo - Nakło - Suchary. W 1901 roku obie trasy zostały połączone. W 1902 roku Wyrzyskie Koleje Powiatowe miały sieć o długości wraz z bocznicami 167,5 km. Posiadały 11 lokomotyw, 7 wagonów osobowych i 387 wagonów towarowych. Rozstaw szyn kolejki wynosił 600 mm.
W styczniu 1920 roku Wyrzyska Kolejka Powiatowa przeszła pod polską administrację. W latach 20-tych XX wieku zlikwidowano cukrownię w Nieżychowie oraz niektóre odcinki torów, budując w zamian inne. W latach 30-tych przeniesiono warsztaty z Łobżenicy do Białośliwia, gdzie powstała nowa hala wagonowni i stolarnia.
Podczas II wojny światowej kolejka znalazła się pod zarządem niemieckim. Przeprowadzono wówczas infrastruktury kolejki. W kwietniu 1944 roku połączono zarządy WKP i Bydgoskiej Kolei Powiatowej. Na początku 1945 roku Niemcy wywieźli całą dokumentację techniczną, większość maszyn i urządzeń z warsztatów oraz pojazdy mechaniczne.
Regularne połączenia wznowiono na przełomie lutego i marca 1945 roku na trasie Białośliwie - Wysoka - Łobżenica oraz Łobżenica - Nakło, a od sierpnia do Witosławia. Od 1947 roku WKP uruchomiła połączenia autobusowe z Wyrzyska do Piły i Bydgoszczy. W 1949 roku Wyrzyska Kolejka Powiatowa została przejęta przez PKP i i po połączeniu z Bydgoskimi Kolejami Powiatowymi funkcjonowała jako Bydgosko-Wyrzyskie Koleje Dojazdowe, a od 1957 roku pod nazwą Bydgoskie Koleje Dojazdowe. Sieć kolejki obejmowała wówczas 256 km z trzema głównymi lokomotywowniami w Białośliwiu, Nakle i Koronowie. Na trasach kolejki kursowały 24 parowozy, 3 wagony motorowe, 41 wagonów osobowych, 20 bagażowych i 573 towarowe różnych typów. Od końca lat 50-tych XX wieku rozpoczął się spadek przewozów pasażerskich, choć przewozy towarowe nadal rosły.
W październiku 1969 roku zlikwidowano przewozy na trasie Bydgoszcz - Koronowo, a potem rozebrano tory aż do Morzewca. W latach 70-tych rozpoczęto próby modernizacji infrastruktury kolejki i przygotowania do zmiany rozstawu torów na 750 mm, które jednak nigdy nie zostały zrealizowane. W 1977 roku wprowadzono do eksploatacji spalinowe lokomotywy typu L30H, oznaczone serią Lyd2, które zastąpiły parowozy. Lata 80-te XX wieku czas upadku kolejki. Ostatni pociąg osobowy z Białośliwia do Wysokiej odjechał 16 stycznia 1988 roku, a ostatni pociąg z Nakła do Kasprowa 26 marca 1990 roku. Ruch towarowy utrzymał się do końca 1993 roku.

Po wstrzymaniu ruchu torowiska szybko niszczały, a częściowo zostały rozebrane i rozkradzione. Część taboru kolejki przekazano Żnińskiej Kolei Powiatowej, która wówczas była jeszcze mieniem PKP pod nazwą Żnińska Kolej Dojazdowa oraz powstałej w 1996 roku Myślęcińskiej Kolei Parkowej w Bydgoszczy. Część wagonów zezłomowano, a około 70 wagonów znalazło się pod opieką Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Pile. W 2001 roku, powstało Towarzystwo Wyrzyska Kolej Powiatowa (TWKP) w Białośliwiu, które objęło opieką kolejkę i rozpoczęło starania na rzecz reaktywacji kolejki. W 2003 roku prace były zakłócane przez złodziei, którzy w sumie rozkradli około 370 metrów torowiska. Odbudowę części torowiska ukończono w 2005 roku. W 2008 roku zaplecze kolejki zostało wpisane do rejestru zabytków. W końcu, w kwietniu 2009 roku PKP przekazało majątek dawnej WKP starostwu pilskiemu. Dzięki staraniom TWKP, w 2019 roku wyremontowano i uruchomiono parowóz LOWA 26004, prod. VEB Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg z 1951 roku  (fot.)  (fot.)  (fot.)  (fot.).

Obecnie infrastrukturą zarządza Towarzystwo Wyrzyska Kolejka Powiatowa, a właścicielem kolejki jest Powiat Pilski. Wyrzyska Kolej Powiatowa ma rozstaw szyn 600 mm, a jej główna stacja znajduje się w Białośliwiu  (fot.), gdzie zlokalizowane są również lokomotywownia  (fot.)  (fot.), wagonownia  (fot.)  (fot.), główne warsztaty i administracja. Stacja w Białośliwiu stanowi punkt styczny z koleją normalnotorową. Stacja ta jest nietypowa, gdyż jest położona na trzech poziomach: poziom zero to poziom lokomotywowni i torów szlakowych, poziom +1 mieści wagonownię i stolarnię, a poziom -1 to miejsce ewentualnego przeładunku z wagonów normalnotorowych na wąskotorowe. Oficjalna nazwa kolejki jest nieco myląca, bowiem pociągi kolejki nigdy nie docierały do miasta Wyrzysk. Jednak w chwili powstawania kolejki tereny te leżały w powiecie wyrzyskim i taka historyczna nazwa utrzymuje się dziś.
Oprócz wspomnianego parowozu LOWA, w skład taboru kolejki wchodzą również lokomotywy spalinowe typu Ld1 i Lyd2  (fot.)  (fot.)  (fot.), wagony osobowe: sprawne letniaki Kh 102, K 103, K 104  (fot.), wagony towarowe: węglarka dwuosiowa z 1928 roku, i inny tabor  (fot.)  (fot.): wagony brankardy z 1894 i 1900 roku, platformy, wagon pocztowo-techniczny, sprawna drezyna motorowa Wmc017 z 1969 roku.

Aktualnie trasa Wyrzyskiej Kolejki Powiatowej prowadzi z Białośliwia przez Kocik Młyn do stacji Pobórka Wielka i ma 6,2 km  (fot.)  (fot.). Czasem trasa wydłużana jest do Nieżychowa. Każdego roku w Białośliwiu odbywa się Zlot Miłośników Kolejek Wąskotorowych, a istnieje także możliwość zamówienia specjalnych przewozów. Przewozy turystyczne prowadzone są w sezonie letnim.
W czerwcu 2025 roku Wyrzyska Kolejka Powiatowa hucznie obchodziła 130-lecie istnienia. Z tej okazji zorganizowano wielką paradę parowozów, a jej uczestnikami były również parowozy z Czech i Niemiec  (fot.)  (fot.)  (fot.)  (fot.)  (fot.)  (fot.). Galerie zdjęć z tej imprezy można zobaczyć tutaj i tutaj.
Aktualne informacje o funkcjonowaniu kolejki można znaleźć na oficjalnym fanpagu Towarzystwa Wyrzyska Kolejka Powiatowa na FB: link.








07.2025


Na podstawie stron internetowych: Region Krajna - Wyrzyska Kolejka Powiatowa i Bydgosko-Wyrzyskie Koleje Dojazdowe w Wikipedii oraz książki Judyty Kurowskiej-Ciechańskiej i Ariela Ciechańskiego Koleje, Carta Blanca, 2008.




Aktualizacja 20.07.2025






Wyrzyska Kolejka Powiatowa

Wyrzyska Kolejka Powiatowa

Wyrzyska Kolejka Powiatowa

Wyrzyska Kolejka Powiatowa

Wyrzyska Kolejka Powiatowa

Wyrzyska Kolejka Powiatowa

Wszystkie zdjęcia wykonane aparatami Panasonic Lumix DMC-FZ38,
DMC-FZ300, DC-G97











Region Krajna - Wyrzyska Kolejka Powiatowa
Bydgosko-Wyrzyskie Koleje Dojazdowe w Wikipedii
kierunkowo.pl - Wyrzyska Kolejka Powiatowa
Parowóz Lowa 26004
Koleje wąskotorowe w Polsce
psmkms.krakow.pl - Wyrzyska Kolejka Powiatowa