Strona główna Galeria 1 Galeria 2 Szlakiem starych parowozów Chabówka Wenecja Jaworzyna Śl. Kościerzyna Wolsztyn Gryfice Rudy Żnin Rogów |
Budowa Średzkiej Kolei Powiatowej rozpoczęła się w 1898 roku. Pierwszy odcinek połączył Kobylepole z dzisiejszą stacją Poznań
Wschód i miał 5,2 km długości. Jednocześnie powstawała linia wąskotorowa o rozstawie szyn 1000 mm, która łączyła Kobylepole ze
Środą Wielkopolską. W Kobylimpolu znajdowała się główna parowozownia obsługująca zarówno normalno- jak i wąskotorowe parowozy.
W Środzie Wielkopolskiej powstała parowozownia pomocnicza, istniejąca do dziś, która obsługiwała tylko parowozy wąskotorowe
(fot.).
Kolej rozpoczęła działalność w czerwcu 1902 roku. W 1903 roku oddano do użytku kolejną część linii normalnotorowej Malta - Starołęka o długości 5,4 km, jednocześnie rozbudowywano linie wąskotorowe. W sierpniu 1909 roku zakończono budowę linii wąskotorowej ze Środy do Zaniemyśla, a pierwsze pociągi zaczęły tu kursować w maju 1910 roku. W szczytowym okresie rozwoju sieć Średzkiej Kolei Powiatowej liczyła 118 km długości (11 km linii normalnotorowych i 107 km linii o rozstawie 1000 mm). Sieć ta stanowiła jedną z najlepiej rozwiniętych samorządowych sieci kolejowych II Rzeczpospolitej i jako jedna z niewielu przynosiła dochody. Średzka kolej przetrwała II wojnę światową i w 1949 roku została przymusowo włączona w skład PKP. Utworzono wówczas Zarząd Średzkiej Kolei Wąskotorowej z siedzibą w Środzie Wielkopolskiej. W 1952 roku rozebrano linię normalnotorową pomiędzy stacjami Malta i Brama Warszawska z powodu budowy jeziora Maltańskiego. Rozpoczęto również przekuwanie linii z 1000 mm na 750 mm. Prace zakończono w 1954 roku. W związku przekuciem torowisk dotychczasowy tabor trafił głównie do Pomorskich Kolei Dojazdowych. Koniec lat 50-tych i lata 60-te XX wieku to powolne zamieranie kolejki. Na linii Środa Wielkopolska - Kobylepole ruch pasażerski zawieszono w 1968 roku. Coraz mniejsze przewozy towarowe doprowadziły w latach 1973-1975 do rozbiórki wszystkich linii bocznych. W latach 1976-1979 rozebrano linię z Kobylegopola do Środy. Od tego czasu ruch, osobowy i towarowy, prowadzono jedynie na odcinku Środa Wielkopolska - Zaniemyśl długości 14 km. Ostatnie planowe pociągi na tym odcinku wyjechały 10 czerwca 2001 roku... Na szczęście dla średzkiej kolejki zainteresowały się nią władze powiatu średzkiego i w 2002 roku PKP przekazały cały tabor powiatowi, jednocześnie nie wyjaśniona pozostała kwestia torowiska i zabudowań. Po kolejnych 8 latach, w listopadzie 2010 roku, PKP przekazały starostwu średzkiemu wszystkie nieruchomości i po 61 latach kolejka stała się znów własnością powiatu. W lutym 2011 roku przywrócono jej historyczną nazwę - Średzka Kolej Powiatowa. W 2014 roku kolejka ponownie została zamknięta, jednak dzięki grupie zapaleńców z Towarzystwa Przyjaciół Kolejki Średzkiej "Bana", które od 2015 roku jest zarządcą majątku Średzkiej Kolei Powiatowej, od lata 2016 roku Średzka Kolej Powiatowa znów jeździ :-) Obecnie planowe pociągi uruchamiane są w sezonie turystycznym, od maja do września. Pociągi kursują na 14 km trasie Środa Wielkopolska - Zaniemyśl. Pociągi rozpoczynają bieg na stacji Środa Miasto (fot.) (fot.). Kolejnymi stacjami są: Środa Wielkopolska Wąskotorowa, Słupia Wielka, Annopole, Płaczki, Śnieciska, Polwica Wielkopolska i stacja końcowa Zaniemyśl (fot.). Rozkład jazdy kolejki jest tutaj. W dawnej poczekalni na stacji Środa Miasto zorganizowano salę muzealną, w której zgromadzono wiele pamiątek związanych z działalnością kolejki. Są to m.in.: oryginalny sztandar Średzkiej Kolei Powiatowej z 1934 roku, mundury i czapki kolejowe, archiwalne rozkłady jazdy, archiwalne zdjęcia kolejki i wiele dokumentów średzkiej kolejki (fot.) (fot.). Tabor Średzkiej Kolei Powiatowej -
Wybudowany w 1951 roku w Chrzanowie, nr fabryczny 2253. Po remoncie powrócił do czynnej
służby w 2017 roku i obecnie pozostaje podstawowym pojazdem trakcyjnym Średzkiej Kolei Powiatowej.
Wybudowany w 1955 roku w Chrzanowie, nr fabryczny 4509. Parowóz, naprawiony w całości w
warsztatach Średzkiej Kolei Powiatowej, wrócił "pod parę" jesienią 2021 roku..
Wybudowana w Chrzanowie w 1967 roku, nr fabryczny 7632. Sprawna, obsługuje pociągi turystyczne.
Wybudowana w zakładach FAUR w Bukareszcie w 1981 roku, nr fabryczny 24367. Sprowadzona do Środy
Wielkopolskiej w 2020 roku i po remoncie obsługuje pociągi turystyczne.
Wyprodukowane w latach 1955-1957 w Fabryce Wagonów w Świdnicy. Część sprawna, obsługuje ruch turystyczny.
Wyprodukowany w 1960 roku w Fabryce Wagonów we Wrocławiu. Sprawny, obsługuje ruch turystyczny.
Wyprodukowane w latach 1997-1998, powstały na bazie krytych wagonów towarowych. Sprawne, obsługują
ruch turystyczny.
Pierwszy wagon w składach pociągów turystycznych pełni jednocześnie rolę wagonu bagażowego
(fot.).
Drezyna motorowa WMC-003 wyprodukowana w 1982 roku wykorzystywana jest do prac gospodarczych. Pług odśnieżny z
1959 roku, sprawny, utrzymywany na wypadek gwałtownych opadów śniegu
(fot.).
Ponadto wagon odchwaszczarka (wyłączony z eksploatacji)
(fot.),
wagon ratunkowy również wyłączony z eksploatacji i dwie drezyny ręczne sprawne technicznie.
Siedziba Średzkiej Kolei Wąskotorowej znajduje się w miejscowości
Środa Wielkopolska
(województwo wielkopolskie).
Przez miasto przebiega droga krajowa nr 11 oraz droga wojewódzka nr 432. Środa Wielkopolska leży w odległości około 35 km na południowy wschód od Poznania. W 2011 roku miasto liczyło około 22 000 mieszkańców. 09.2017 Na podstawie stron internetowych: Średzka Kolej Powiatowa - strona oficjalna, Strona o Średzkiej Kolei Powiatowe oraz książki Dariusza Jędrzejewskiego Stare parowozy w Polsce, Sport i Turystyka - Muza SA 2013. Aktualizacja 23.07.2023 |
Wszystkie zdjęcia wykonane aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ300
|