Strona główna Galeria zdjęć |
Muzeum mieści się w dawnej hucie żelaza wybudowanej w latach 1890-1892 przez Francuskie Towarzystwo Metalurgiczne.
Początkowo należała do rodziny Platerów, a następnie do Spółki Akcyjnej Handlowo-Przemysłowej "Elibor". W 1939 roku została
oddana w dzierżawę Hucie Pokój z Rudy Śląskiej. Huta działała do 1940 roku, kiedy to Niemcy wyłączyli wielki piec.
Po II wojnie światowej, w 1948 roku, podjęto działania mające na celu ratowanie huty, wykonano wówczas prace zabezpieczające zabytek, przerwane jednak z braku pieniędzy. W 1960 roku obiekt przejęło Muzeum Techniki NOT w Warszawie. W latach 2008-2010 przeprowadzono w muzeum prace konserwatorskie. Po remoncie w halach huty umieszczono nową wystawę - samochodów i motocykli. Obiekty huty zachowały unikalną formę architektoniczną, która nawiązuje do stylu neoromańskiego. Budynki zbudowano z kamienia łupanego z detalami z cegły. Budynki uporządkowane są w ciągu technologicznym dzięki czemu można prześledzić dawny proces wytopu i przeróbki żelaza. W muzeum prezentowany jest system wielkopiecowy opalany węglem drzewnym w skład którego wchodzą: piec (ostatni w Europie piec opalany węglem drzewnym), wieża wyciągowa o napędzie wodnym, dwie dmuchawy leżące, dwa komplety nagrzewnic rekuperatorowych, odpylacz i trzy prażaki rudy. Wielki piec (fot.) (fot.) pracował bez przerwy od roku do trzech lat, po czym był wygaszany, reperowany i na nowo rozpalany. Wyprodukowanie 100 kg surówki wymagało zużycia 115 kg węgla drzewnego, 19 kg kamienia wapiennego i 230 kg rudy żelaza. Przy wytopie pracowało około siedemdziesięciu robotników. Do wnętrza wielkiego pieca dmuchano sprężone powietrze wykorzystując dwie dmuchawy parowe: polską i francuską. Polska dmuchawa pochodziła z Fabryki Andrzeja Zamojskiego. Maszyna pracowała początkowo przy wielkim piecu w Aleksandrowie, a następnie została przeniesiona do Chlewisk jako zapasowa. Prawdopodobnie powstała przed powstaniem styczniowym. Sprężone powietrze zanim trafiło do wielkiego pieca było nagrzewane w nagrzewnicach. W procesie wielkopiecowym powstawała surówka (żelazo), z której na miejscu odlewano gotowe wyroby lub sprzedawano w postaci gąsek. Rudę żelaza oraz węgiel drzewny dowożono do huty kolejką. Ruda żelaza pochodziła z leżących wokół Chlewisk złóż stosunkowo czystej rudy syderytowej, która umożliwiała produkcję surówki zawierającej bardzo mało fosforu i tylko ślady siarki. Rudę składowano na nieistniejącym dziś placu, a następnie prażono ją w celu polepszenia jakości w prażakach. Do dziś zachowały się trzy prażaki opalane miałem węglowym. Huta posiadała również dwa prażaki opalane gazem wielkopiecowym. Następnie ruda i paliwo w wagonikach trafiały na wagę. Po zważeniu surowce podnoszono windą zamontowaną w wieży, a potem wprost z wagonów wrzucano do wielkiego pieca. Winda wodna (fot.) (fot.) zamontowana jest w wieży (fot.), która jest wyższa od wielkiego pieca. Winda ma dwie klatki zawieszone na wspólnej linie: jedną przeznaczoną na wagonik z węglem i rudą żelaza, drugą na zbiornik z wodą. W celu podniesienia wagoników z surowcami do zbiornika pompowano wodę, aż ciężar klatki z wodą przeważył ciężar klatki z wsadem i wciągał ją na górę. Z górnego pomostu wieży rozciąga się ładny widok na hutę i okolicę (fot.). Oprócz wyposażenia huty muzeum prezentuje jeszcze trzy ekspozycje:
Na wystawie prezentowane są zarówno przedwojenne, jak i powojenne, samochody i motocykle produkcji polskiej i zagranicznej.
Zobaczyć można m.in. samochody Tatra 57, Citroen BL11, Polski Fiat 508, Syrena, Warszawa 223 oraz motocykle Podkowa, Perkun,Junak, Osa,
SHL, BMW, Moto Guzzi, NSU, Vespa, DKW, Ariel. W sumie zaprezentowano ponad 20 samochodów
(fot.)
(fot.)
(fot.)
i ponad 30 motocykli
(fot.)
(fot.).
Wystawa maszyn obejmuje urządzenia do obróbki metalu - frezarki, wiertarki, prasy śrubowe. Na wystawie prezentowane są wyroby takich firm
polskich jak: Zakłady Platernicze Norblinów w Warszawie, Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski w Poznaniu, Fabryka Karabinów w Warszawie,
Towarzystwo Akcyjne John, Crebs i spółka w Łodzi oraz firm angielskich, niemieckich i amerykańskich.
Szczególnie ciekawym eksponatem jest prostownica do luf karabinowych z końca XIX i początku XX wieku. Wystawa obejmuje ponad 50 maszyn (fot.) (fot.) (fot.).
Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego w Chlewiskach jest oddziałem Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w Warszawie. Zwiedzanie odbywa się w grupach z
przewodnikiem. Czas zwiedzania wynosi około 1,5-2 godziny. Wstęp płatny.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- Według najnowszych wiadomości prasowych los Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w Warszawie jest zagrożony. Muzeum ma spore długi i może dojść zarówno do zwolnień pracowników, jak i likwidacji muzeum. Co stałoby się wówczas z oddziałem w Chlewiskach nie wiadomo... Muzeum znajduje się we wsi Chlewiska, która leży w powiecie szydłowieckim, w województwie mazowieckim. Miejscowość leży w odległości około 37 km na południowy zachód od Radomia. Przez wieś przebiega droga wojewódzka nr 727. Według danych z roku 2008 miejscowość liczyła nieco ponad 1000 mieszkańców. 01.2017 Na podstawie stron internetowych: Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego w Chlewiskach oraz Muzeum w Chlewiskach w Wikipedii. Aktualizacja 22.01.2017 |
Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - zabytkowa huta żelaza Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - wystawa samochodów Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - wystawa motocykli Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - zabytkowa huta żelaza Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - wystawa maszyn Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - warsztat krawiecki Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - zabytkowa huta żelaza Muzeum Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego - zabytkowa huta żelaza Wszystkie zdjęcia wykonane aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ300
|